apa yang perlu anda tahu? (^^,)

1. Definisi
Sumber semulajadi merupakan punca terdapatnya bahan-bahan yang terjadi dengan sendirinya, bukan buatan manusia. Bahan yang dibuat oleh manusia tidak dipanggil sumber semulajadi. Ia dipanggil sumber buatan. Sumber-sumber semulajadi di Malaysia dapat dibahagikan kepada tiga bahagian utama iaitu;

  • Sumber Mineral
  • Sumber Hutan
  • Sumber Laut
2 Sumber Mineral
Sumber mineral adalah sumber yang terbentuk dari sebatian semulajadi yang dibentuk menerusi proses geologi. Terdapat banyak sumber mineral yang terdapat di Malaysia. Sumber mineral yang penting adalah seperti berikut;

  • Petroleum
  • Gas Asli
  • Bijih Timah
  • Emas
2.1 Petroleum
Petroleum merupakan sumber minyak mentah yang terdapat di perut bumi. Petroleum terbentuk dari fosil-fosil hidupan bumi dan memakan masa berjuta tahun untuk membentuk. Petroleum digali di tengah laut dan juga digali di kawasan daratan di sesetengah tempat. Hasil tapisan petroleum ialah petrol, diesel, kerosin, tar dan lain-lain.



Gambarajah 1.
Salah satu syarikat yang mengeluarkan petrol untuk kenderaan


Gambarajah 2.
Diesel yang dikeluarkan oleh syarikat tempatan



Gambarajah 3.
Kerosin digunakan sebagai bahan bakar kapal terbang


Gambarajah 4.
Pelantar petroleum


2.2 Bijih Timah
Bijih Timah dilombong di kawasan lombong bijih timah. tempat yang popular dengan bijih timah adalah Kinta dan Kuala Lumpur. malaysia memang terkenal dengan hasil bijih timah yang bermutu tinggi. Kaedah yang digunakan untuk melombong bijih timah adalah kapal korek dan mendulang. Bijih timah boleh digunakan untuk menyadur tin, membuat tin aluminium dan mematri alat-alat elektronik.


Gambarajah 5
Kaedah melombong bijih timah, mendulang



Gambarajah 6
Kaedah moden melombong bijih timah; kapal korek


2.3 Gas Asli
Gas asli merupakan sumber penting yang terdapat di perut bumi. Cara melombong gas asli adalah sama dengan cara melonbong petroleum. Gas asli digunakan untuk menjadi bahan bakar. Contoh: Gas untuk memasak

Gambarajah 7
Tabung gas

2.4 Emas
Malaysia juga kaya dengan pengeluaran emas. Emas sangat beharga dan mahal harganya. Emas digali di kawasan daratan seperti di Kelantan dan Johor. Emas boleh dibuat barang kemas seperti cincin, rantai dan juga perhiasan-perhiasan lain.

Gambarajah 8
Batang emas


Gambarajah 9
Perhiasan yang diperbuat daripada emas

3. Sumber Laut
Malaysia terkenal dengan laut yang biru dan terkenal dengan hasil lautnya. Laut China Selatan seluas 531.1 km persegi memisahkan Semenanjung Malaysia dengan Sabah dan Sarawak, Selat Melaka memisahkan Semenanjung Malaysia dengan Pulau Sumatera, Indonesia dan Selat Teberau memisahkan Malaysia dengan Singapura. Sumber laut dapat dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu;

  • Makanan
  • Pelancongan
  • Kemudahan Harian
3.1 Makanan
Rakyat Malaysia telah dianugerahkan dengan dengan bermacam-macam sumber makanan laut. Sumber makanan ini telah menjadi punca rezeki untuk segelintir masyarakat Malaysia yang menjadi nelayan. Industri ini telah menjadi antara penyumbang ekonomi Malaysia, antaranya Malaysia mengeksport hasil laut ke Singapura.



Gambarajah 10
Hasil tangkapan laut para nelayan

Gambarajah 11
Antara produk hasil laut



3.2 Perlancongan

Perlancongan adalah antara penyumbang ekonomi utama Malaysia sekarang. Malaysia bertuah kerana memiliki antara pulau-pulau yang tercantik di dunia dan berjaya menarik ribuan pelancong asing dari luar dan dalam negeri. Antara pusat perlancongan yang terkenal di dunia iaitu Pulau Sipadan dan Pulau Redang.


Gambarajah 12
Keindahan tempat pelancongan di Malaysia



Gambarajah 13
Aktiviti skuba diving yang menjadi tarikan pelancong



3.3 Kemudahan Harian
Seperti yang kita tahu, air merupakan perkara yang paling penting dalam kehidupan seharian kita. Tanpa air banyak perkara yang tak dapat kita lakukan contohnya tidak dapat memasak, membasuh dan lain-lain.

Gambarajah 14
Penggunaan air paip harian







4. Sumber Hutan
Hutan di Malaysia merupakan hutan jenis hutan hujan khatulistiwa (Tropika) dan dianggap yang tertua di dunia. Bumi Malaysia masih diliputi dengan sejumlah 61 % peratus Hutan Hujan Khatulistiwa. Malaysia mempunyai keluasan hutan kira-kira 77.4 % (20.36 Hektar) daripada jumlah kawasan keseluruhanya. Disamping kaya dengan Flora dan Faunaya, hutan di Malaysia menyediakan sumber- sumber yang lain. Sumber-sumber tersebut adalah :

  • Perabut dan Kraftangan
  • Makanan
  • Rempah- ratus
Gambarajah 15
Hutan Hujan Khatulistiwa



Gambarajah 16
Hasil Balak



4.1 Perabut dan Kraftangan
Banyaka produk-produk perabut dan kraftangan yang dapat dihasilkan daripada hasil hutan di neegara kita. Ianya bukan sahaja cantik, malah berkualiti tinggi, kayu- kayu seperti jati, cengal , dan meranti merupakan kayu yang mempunyai pasaran yang tinggi.


Gambarajah 17
Produk daripada hasil hutan

4.2 Makanan
Pada zaman dahulu, manusia mencari sumber makanan di merata-rata tempat.salah satu tempatnya adalah hutan. Hutan di Malaysia menyediakan pelbagai jenis makanan seperti buah-buahan, ulam-ulaman , haiwan-haiwan dan sebagainya.


Gambarajah 18
Ulam-ulaman


4.3 Rempah ratus
Dahulu, Tanah Melayu dijajah oleh barat. Barat mengkehendaki Tanah Melayu kerana kawasan pelabuhan yang strategik. selain itu, barat amat tertarik dengan hasil buminya. Salah satu hasil bumi atau hutan yang amat berharga ialah rempah ratus. Rempah ratus amat berguna dalam menyedapkan rasa makanan, mamanaskan badan dan juga bau yang dapat menenangkan fikiran.

Gambarajah 19
Rempah ratus di Malaysia




18 comments:

NIDA said...

kat mana gambar makcik mendulang bijih tu...kat kampung ke.....daerah mana?

Unknown said...

nice one u hv thr...help me in teaching my students. keep up the good work!

Prince Blog said...

really lousy.

Prince Blog said...

Stupid website.

Prince Blog said...

My dog could do better.

Queen of Hearts said...

thanks for the info , i guna ne untuk kegunaan pelajar tahun 6 . thank you :)

izzah izzati said...

saya rasa sangat bertuah kerana dapat mengetahui sumber-sumber semulajadi.....

Nurina Zakian said...

thanks.saya dapat siapkan kerja sk

Atiqah said...

thkx,saye boleh siapkan keja kt sye dengan senang
xD

Shinichi(syed) said...

thnx boleh saya habis kan kerja senang shj
hehehehheh
XD

Shinichi(syed) said...
This comment has been removed by the author.
yarkqub said...

easy

Soffia said...

tq....maklumat....:)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
MiraH ^^ said...

hey there thankyou post entry nieh , Senang nak buad folio KT year 6 . muahahah xD

Unknown said...

good information ...kipidap

Unknown said...

Tak memenuhi cita rasa saya.apa yg saya cari tak de dalam ni pasal bijih timah tu

Unknown said...

Info ini sangat bermanfaat. Dengan adanya info ini saya dapat menyiapkan tugasan kerja khusus saya. TERIMAKASIH ATAS INFO

Post a Comment

 
TNB | Distributed by Deluxe Templates